רקע 

פרוקטולוגיה היא תחום רפואי הכולל טיפול בתופעות וסימפטומים רפואיים באיזור פי הטבעת, חלחולת, המעי הגס ורצפת האגן. רופא המחזיק בהתמחות בתחום הפרוקטולוגיה מכונה- פרוקטולוג. במרבית המקרים רופא פרוקטולוג הוא כירורג אשר עבר התמחות בכירורגיה מתקדמת של מערכת העיכול.

מחלות, מצבים ואבחונים

תחת תחום הפרוקטולוגיה נכללים טיפול במגוון רחב של מצבים רפואיים, בין הבולטים במצבים אלה נמנים: טחורים, פיסורה אנאלית, עצירות כרונית, הפרעות שונות בהתרוקנות וסרטן החלחולת והמעי הגס.

במרבית המקרים הסימפטומים המביאים מטופל לפנייה לרופא פרוקטולוג מתקיימים באיזור פי הטבעת וכוללים: כאבים, דימום, אי נוחות, גרד וכדומה.

טחורים, אבחון וטיפול

טחורים מופיעים כהתנפחות של כלי דם ורקמות סמוכות באיזור פי הטבעת. במצב פתולוגי מתקדם ההתנפחות כולל גם התפתחות של דלקת מלווה בכאב ודימום. הופעת טחורים נגרמת בשל תזונה לקויה, פעילות גופנית מאומצת, הפרעות במערכת העיכול, קשיים בהפרשת צואה ועוד.

במקרה של חשש להופעת טחורים, כדאי ומומלץ לפנות בהקדם לרופא פרוקטולוג. אבחון הטחורים נעשה על ידי התבוננות באיזור הרלוונטי ובדיקה ידנית הכוללת לרוב החדרת אצבע לפי הטבעת ומישוש של האיזור לצורך איתור התנפחויות ורגישויות.

במקרים בהם הסימפטומים כוללים גם דימום, לשיקול דעתו של הרופא הבודק אם לבצע בדיקות נוספות על מנת לשלול את האפשרות כי הדימום נגרם בשל גידול במעי הגס. בדיקות רלוונטיות לעניין זה הן: אנוסקופיה ורקטוסקופיה, במסגרתן מוחדר לפי הטבעת אמצעי אופטי המאפשר בחינה של הרקמות בעומק פי הטבעת.

הטיפול בטחורים משתנה בהתאם לחומרת הפתולוגיה. במקרים קלים הטיפול הראשוני יסתכם לרוב בהמלצות לאימוץ הרגלי תזונה מתאימים, הקפדה יתרה על שמירת היגיינה באיזור פי הטבעת, שימוש במשחות וקרמים טיפוליים ומשככי כאבים וכן אימוץ מספר הרגלים הנוגעים לפרקטיקות ישיבה על האסלה. 

במקרים מתקדמים וקשים יותר טיפול בטחורים עשוי לכלול נטילת תרופות סטרואידיות (לזמן קצוב) וכן אחד מכמה הליכים כירורגיים אפשריים דוגמת: קשירת טחורים, צריבת טחורים והסרת טחורים. טיפולים הנכללים בקטגוריה זו מבוצעים על ידי מומחה לכירורגיה פרוקטולוגית.

פיסורה אנאלית, אבחון וטיפול

פיסורה אנאלית היא השם המקובל להופעת סדק ברקמת פי הטבעת. הסימפטומים הנפוצים לפיסורה אנאלית הם כאב חד בעת ישיבה בשירותים, וכאב עמום יותר מתמשך לאחר מכן וכן דימום קל. הסיבה הנפוצה להופעת פיסורה היא מאמץ קשה ומתמשך בעת יציאה.

בדומה לטיפול בטחורים, גם הטיפול בפיסורה משתנה בהתאם לחומרת הפתולוגיה. כאשר המטופל מאובחן בשלבים ראשוניים כאשר הפיסורה במצב קל, יסתכם הטיפול בהמלצות לאימוץ תזונה מתאימה, שימוש במשחות טיפוליות והקפדה יתרה על היגיינה. במקרים מתקדמים וקשים יותר, כאשר הטיפול הראשוני אינו מביא לריפוי מלא, עשויה להידרש התערבות כירורגית. הליכים כירורגיים לטיפול בפיסורות אנאליות מבוצעים על ידי מומחה לכירורגיה פרוקטולוגית.

על מנת להגדיל את הסיכויים להצלחת הטיפול הראשוני, חשוב לפנות לייעוץ רפואי בהקדם.

צילום:freepik

דילוג לתוכן