אולי לא רבים מכירים את גבעת יערים, אך מדובר במושב מדהים בהרי ירושלים. יש בו משפחות דתיות ומסורתיות, שעבורן, זמן כניסת השבת חשוב מאוד. אז מה זה בכלל גבעת יערים? איך קובעים את זמני כניסת השבת? ולמה זה בכלל חשוב? כל הפרטים ממש כאן במאמר שלפניכם.

גבעת יערים

גבעת יערים הוא מושב שנמצא בהרי ירושלים. הוא ליד עין כרם, ונמצא צמוד לכביש 395 שמוביל מעין כרם לאשתאול. הוא הוקם בשנות החמישים על ידי קבוצה של עולים מתימן, ובמשך השנים עבר תהפוכות רבות. כיום הוא אינו מוגדר כמושב דתי, אך יש בו מכל גווני האוכלוסייה, החל מחילונים, חרדים ודתיים. אחד הדברים היפים שם במושב זה באמת הגיוון הגדול שלו, וזה גם אחד הדברים שמאפיין את המושב, גם ביחס לזמני כניסת שבת, התושבים בישוב באמת רוצים לדעת מתי הזמן האחרון שבו ניתן לעבוד, ולאחריו נכנסים לשקט של השבת.

איך קובעים את זמני השבת?

הזמנים נקבעים כמו במקומות אחרים, ובעצם כ – 30 דקות לפני השקיעה. הזמן ליציאת השבת הוא גם כמו במקומות אחרים, בעצם מבוסס על 8.5 מעלות מתחת לאופק. כמובן שיש כאלה המקפידים יותר על שעה מדויקת ביציאה משבת ויש כאלה הפוך.

למה חשוב לדעת את זמני כניסת השבת?

כמו שאמרנו, רבים מתושבי גבעת יערים הם מסורתיים או דתיים, וגם אלו שחילונים, כולם מאוד רוצים להשפיע ולהכיר. הם רוצים לדעת כדי להבין מה בדיוק עושים. הדתיים מעבירים את הזמן עד לסעודה, ואילו החילונים בטח ישבו בספסל ליד וחיכו שפשוט יגיע הקידוש של ארוחת שישי. לאחר מכן, אחרי שיוצאים מהשוק הראשוני, בדרך כלל החילונים, או אלה שלא באמת רוצים לשבת עכשיו כל הערב, רוצים לדעת איך לנהוג ואיך וכמה הם יכולים ליסוע עכשיו בכבישים. מכיוון שלא מדובר במקום דתי, כנראה תהיה נסיעה בכבישים, השאלה היא הכמות של הרכבים וההפרעה לאווירת השבת של שאר התושבים.

תכל'ס, מה קורה בזמן כניסת השבת?

כאמור, ישנם כאלה שפשוט מחכים שיגיע הקידוש של סעודת שישי, ויש כאלה שמחכים לסיום הדלקת הנרות כדי ללכת לתפילה עם אבא שלהם. וישנם כאלה שבין לבין, מכירים בעובדה שהאווירה השתנתה, אך לא משנים את התנהגותם, שהייתה שקטה לפני כן, באופן דרסטי.

לסיכום, זמני הדלקת נרות וכניסת השבת בגבעת יערים הם פרט חשוב מאוד, גם עבור תושבים חדשים שעברו לגור בגבעת יערים, וגם עבור התושבים הוותיקים יותר, שיזכרו מה בדיוק השעות, ואיך מקובל להתנהג במרחב הציבורי במושב שיש בו אנשים מכל הסוגים והמינים. בסוף, זמן כניסת שבת הוא זמן מאוד מיוחד, שמסמן הפסקה מהמרוץ של כל השבוע, ומעבר למוד אחר, של נחת ושקט. זו הסיבה שיש לדעת אותו ולפרסם אותו, ופשוט לזכור, כל פעם חצי שעה לפני שקיעה.

 

 

דילוג לתוכן