התמודדות עם השמנת יתר היא ללא ספק אחת החוויות האנושיות היותר מוכרות ומדוברות במדינות העולם המפותח והשבע. התמודדות נכונה עם השמנת יתר, מחייבת בראש ובראשונה התייחסות למימד הבריאותי, זאת לצד סוגיות משמעותיות לא פחות דוגמת דימוי עצמי, מודל יופי ונורמות חברתיות שונות. השמנת יתר במובן הבריאותי היא מצב הנושא עימו סכנות בריאותיות ממשיות, הן בטווח הקצר ובמיוחד בטווח הארוך. 

שלב 1 – אבחון השמנת יתר

בהתאם לאמור לעיל אחת השאלות הראשונות האמורות להוביל את ההתייחסות לתופעה של השמנת יתר היא אבחון האם אתן אכן סובלות מהתופעה במובן הבריאותי, כלומר האם על פי הרפואה המודרנית האם משקל הגוף שלכן מוגדר כהשמנת יתר ועל כן מחייב התייחסות אמיתית ומקצועית.

לחישוב ואבחון השמנת יתר בצורה אמיתית ואחראית מומלץ לפנות לאיש מקצוע מוסמך, בין אם מדובר ברופא משפחה, דיאטנית, יועצת תזונה. לצורך זה ניתן להיעזר בשירותים המוצעים בקופות החולים השונות או בגופים פרטיים העוסקים בתחום התזונה דוגמת מרזי מורית ואחרים.

שלב 2- אימוץ אורח חיים בריא

במידה והתייעצות המקצועיות שערכתן אכן הובילה לאבחנה כי אתן סובלות מהשמנת יתר, יש לעבור לשלב הבא בהתמודדות והוא אימוץ אורח חיים בריא יותר. בהקשר כדאי לציין עובדה ידועה לכאורה ואם זאת לא פעם נשכחת – דיאטות קיצוניות הכוללות שינוי דרסטי ואגרסיבי בהרגלי תזונה עשויות בהחלט להוביל לירידה במשקל בטווח הקצר, אולם בטווח הרחוק רוב רובן של המרזות ישיבו את משקלן בחזרה תוך זמן לא רב ואף יעלו במשקלן עוד יותר. לצד זאת יש לזכור כי דיאטות קיצוניות ובלתי מפוקחות שכאלה עשויות גם להביא לנזק בריאותי בטווח הקצר.

שלב 3- פעילות גופנית

מלבד אימוץ הרגלי תזונה בריאים, על מנת לסייע לכן להגיע למשקל יעד תקין, מומלץ וכדי להיעזר גם בקיום פעילות גופנית בתדירות קבועה. בדומה לשמירה על הרגלי תזונה, גם בנוגע לפעילות גופנית, שמירה על הרגלים קבועים יכולה להיות מאתגרת, על כן אחת הפעולות החשובות בהקשר זה היא שילוב הפעילות הגופנית באופן אינטגרלי ככל האפשר בסדר היום, בשילוב עם בחירת סוג פעילות גופנית המספקת לכן לפחות מידה מסוימת של הנאה. בין אם מדובר בשחייה, ריצה, רכיבת אופניים, ביקור בחדר כושר או שיעור פילאטיס, עיסוק בספורט המספק לכם הנאה, במידה כזו אחרת, יכולה להיות כל ההבדל בין שימור אורח חיים בריא לאורך זמן ובין נטישה ושבירה כעבור מספר שבועות.

שלב 4- תמיכה וסיוע מקצועי

שמירה על הרגלי תזונה בריאים, יודעת כל מי שניסתה, אינו תמיד עניין קל במיוחד, בפרט כאשר מדובר בתקופת זמן ארוכה ורציפה, לכן, בדומה לתחומי חיים רבים אחרים, כדאי ומומלץ להיעזר במסגרות תומכות ומסייעות, בין אם מדובר באנשי מקצוע המספקים תמיכה וייעוץ ובין אם מדובר במסגרות קבוצתיות בהן אנשים עם התמודדות דומה חולקים חוויות.

צילום:freepik

דילוג לתוכן