יבלות ויראליות שנגרמות כתוצאה מווירוסים, משפיעות על כפות הרגליים. לפי ההערכות, שליש מהילדים סובלים מיבלות, ואם הן אינן נעלמות מעצמן, או מתפתחות למצבים מעוררי דאגה, חשוב להבין שקיים סיוע רפואי.

רופא יבדוק את היבלת, ישאל על ההיסטוריה הרפואית המשפחתית, ויבצע הליך של נטילת פיסת רקמה לבדיקה.

אילו שיטות טיפול ביבלות בכף הרגל זמינות?

טיפול ביבלות בכף הרגל זמין במגוון שיטות שמטרתן לגרות את העור ולגרום לתאים המזוהמים בגוף לנקות את היבלות.

חומצה סליצילית

רוב הקרמים, הג'לים והחומצות הרפואיות ללא מרשם מכילים חומצה סליצילית. חשוב להגן על העור סביב היבלת לפני התחלת הטיפול מכיוון שהחומצה עלולה להרוס עור בריא. 

לפני התחלת הטיפול, יש להשרות את היבלת במים למשך כחמש דקות. ברוב המקרים, הטיפול מתבצע מדי יום למשך כשלושה חודשים. אם העור כואב, יש להפסיק את הטיפול.

קריותרפיה

נוזל הקפאה, לעתים קרובות חנקן, מרוסס על יבלות ויראליות והורס את התאים. שלפוחית מתפתחת על היבלת וגורמת לה לנשור כעבור שבוע בערך. 

טיפול זה חייב להתבצע על ידי איש מקצוע בתחום הבריאות. אם היבלת גדולה, הטיפול עשוי לדרוש הרדמה מקומית ומספר מפגשי טיפול.

ניתוח

זוהי אינה גישת טיפול נפוצה עבור יבלות ויראליות, וקיים סיכון לצלקת, אבל בחלק מהמקרים, רופא עשוי להמליץ על ניתוח אם טיפול ביבלת בשיטה אחרת לא עזר. ניתן לגלח את רוב היבלות באמצעות גילוח כירורגי בהרדמה מקומית.

רופא עשוי להמליץ על מריחת קרם על האזור גם לאחר הוצאת היבלת, כדי לשפר את הסיכוי להחלמה. הטיפול בלייזר כרוך בשימוש בקרן לייזר מדויקת על מנת להשמיד את היבלת.

טיפולים אחרים

אם יבלות ויראליות אינן מגיבות לטיפולים סטנדרטיים, רופא עור או מומחה עור עשויים להציע אפשרויות אחרות:

  • אימונותרפיה גורמת למערכת החיסונית של המטופל להרוס את היבלות.
  • רטינואידים שמקורם בוויטמין A משבשים את צמיחת תאי העור של היבלת.
  • אנטיביוטיקה יעילה רק במקרה של זיהום.

יבלות ויראליות שכיחות, במיוחד סביב הציפורניים, עשויות להיות קשות לסילוק מוחלט או לצמיתות. אם היבלת נעלמה אבל הנגיף נשאר, היבלות עלולות לחזור.

צילום:freepik

דילוג לתוכן