בעולם הרפואה הדנטלית טיפול שורש הוא ללא ספק הליך המשתייך לקבוצת ההליכים המורכבים והרגישים. לקביעה זו יש שני נימוקים עיקריים: 

  • טיפול שורש הוא למעשה טיפול הסף האחרון הניתן לביצוע לפני ביצוע עקירה של השן. במידה והטיפול בשורש השן לא נעשה בצורה מיטבית או לא מצליח מכל סיבה אחרת, הדרדרות במצב השן תחייב ברוב המקרים את עקירתה המוחלטת.
  • טיפול שורש כרוך בטיפול ברקמה בה שלובים תאי עצב וכלי דם. בהתאם, במידה והטיפול נעשה בצורה לא מקצועית ו/או לא מיומנת, בפרט בכל מה שנוגע לשימוש במשככי כאבים ואלחוש, למטופל עשויים להיגרם כאבים ואי נוחות משמעותיים.

מהו טיפול שורש?

טיפול שורש הוא הליך ברפואת שיניים אשר נועד לתת מענה למצב בו אחת משיני המטופל נגועה בעששת וכי זיהום העששת חדר כבר את שכבת האימייל בשן וכן את שכבת דנטין השן והחל להתפשט ברקמת מוך השן. כדי לתת מענה למצב הזיהומי בפנים השן כולל טיפול שורש את הצעדים הבאים: פתיחת השן וחדירה לרקמת המוך, ניקוי הרקמות הנגועות בעששת ממוך השן, דנטין השן וכו', ניקוי וניקוז תעלות שורש השן מזיהומים, מילוי השן בחומר מילוי ייעודי לצורך זה וסתימת השן

נציין כי טיפול שורש עשוי להתמשך לאורך מספר מפגשים אצל רופא השיניים, עניין המדגיש יותר את החשיבות בבחירת רופא מומחה לטיפולי שורש אל מול פנייה לרופא שיניים רנדומלי אשר ביצוע טיפולי שורש אינה התמחותו המקצועית המדויקת.

בחירת רופא מטפל לטיפולי שורש

למותר לציין כי בכל הליך רפואי שהוא כדאי ומומלץ לבחור רופא המחזיק ברמת מקצועיות, מיומנות וניסיון מתאימים לביצוע מושלם של ההליך. אם זאת מאחר ואנו חיים במציאות בלתי מושלמת, ניתן לסייג ולומר כי עבור מספר הליכים רפואיים פשוטים ונפוצים במיוחד, מחיר הטעות בבחירה ברופא יהיה לרוב נמוך יחסית. כל זאת לא נכון בעליל לגבי הטיפול בו דן מאמר זה. נדגיש, קיימת חשיבות רבה כי בביצוע טיפולי שורש תבחרו בשירותי של מומחה לטיפולי שורש.

מתי קיים צורך לעשות טיפול שורש?

כפי שנאמר כבר במאמר זה, טיפול שורש נועד לספק מענה רפואי למצב של דלקת עששת במצב מתקדם, או במקרים בהם השן איבדה את חיותה מסיבות אחרות. כיצד ניתן לדעת כי אחת השיניים שלכם הגיעה למצב קריטי המצריך טיפול שורש? ובכן התשובה הקלה והמצערת היא שבמרבית המקרים, אם לא טיפלתם בעששת עד לאותה עתה, הכאב שתחוו כבר יוביל אתכם לרופא השיניים הקרוב למקום מגוריכם במהירות. במקביל נציין כי שמירה על אורח חיים בריא ואחראי בכל הנוגע לרפואת שיניים כולל ביצוע בדיקות תקופתיות בתדירות של כל חצי שנה. במהלך בדיקה תקופתית שכזו יבצע הרופא לרוב בדיקה ידנית וכן צילומים אשר אמורים לחשוף  ולאבחן מצבים הדורשים טיפול שורש.

קרדיט תמונה:freepik

דילוג לתוכן